ارزش گذاری استارتاپ ها

در این مقاله قصد داریم به بیان برخی از روش های ارزش گذاری و ارزیابی استارتاپ ها بپردازیم. همراه ما باشید.

استارتاپ خود را چگونه ارزیابی کنیم؟

روش های ارزیابی استارتاپ به روش هایی گفته می شود که به وسیله آن صاحب یک کسب و کار نوپا می تواند ارزش کسب و کار خود را تعیین کند. این روش ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا شرکت های نوپا در مرحله پیش از کسب درآمد قرار دارند و ارزش گذاری کسب و کار در این مرحله بسیار پیچیده است.

به دلیل وجود همین حدس و گمان ها باید از تخمین استفاده کرد و به همین دلیل است که چندین روش ارزش گذاری استارتاپ ایجاد شد تا به کسب و کارهای نوپا کمک کنند که با دقت بیسشتری ارزیابی انجام دهند.

تصویری از یک مجموعه سکه که گوشه سمت راست پایین تصویر عبارت "آپلا مرجع خدمات حقوقی" نوشته شده است.

استارتاپ چیست؟

استارتاپ یا کسب و کار نوپا نوعی از بیزینس است که به سرعت بالقوه در حال رشد است و قصد دارد با توسعه و ارائه محصول، فرآیند یا خدمات جدید و منحصر به فرد کنترل بازار را در دست بگیرد.

کسب و کارهای نوپا برای رشد و توسعه سریع از مدل کسب و کار اولیه خود نیاز به دریافت انواع مختلفی از سرمایه دارند.

تفاوت میان ارزش گذاری استارتاپ و کسب و کار بالغ

کسب وکارهای نوپا معمولا درآمد و سود کمی دارند و هنوز در مرحله بی ثباتی قراردارند و به احتمال زیاد محصول یا خدمات آنها هنوز به بازار نرسیده است. به همین دلیل است که ارزیابی دقیق این نوع کسب و کارها دشوار است.

این در حالی است که ارزش گذاری مشاغل بالغ که دارای درآمد ثابت هستند بسیار آسان تر است.

چه چیزی بر ارزش یک استارتاپ تاثیر می گذارد؟

  • ظرفیت و قابلیت جای گیری در بازار: یکی از بزرگترین و مهمترین عوامل اثبات ارزش کسب و کار شما این است که به نحوی نشان دهید که شرکت شما مشتری دارد.
  • شهرت و اعتبار: در صورتی که صاحب کسب و کار سابقه ایده های خوب و یا کسب و کارهایی با محصولات یا خدمات موفق داشته باشد، به احتمال زیاد به خاطر همین شهرت در ابتدا ارزش بالاتری را دریافت خواهد کرد.
  • نمونه اولیه: هر نمونه اولیه ای که ممکن است برای نشان دادن محصول یا خدمات خود داشته استفاده شود می تواند به ارزش کسب و کار کمک کند.
  • درآمد: این فاکتور بیشتر از استارتاپ های b2c برای استارتاپ های b2b مهم محسوب خواهد شد، ولی در نظر داشته باشید که یک چرخه درآمدی مطمئن، مانند چرخه درآمدی اشتراکی، تاثیر بسزایی در ارزش گذاری استارتاپ شما خواهد داشت.
  • عرضه و تقاضا: در صورتی که صاحبان کسب و کار بیشتر از سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری بر کسب و کار شما داشته باشند این می تواند بر ارزیابی تاثیرگذار باشد.
  • کانال های توزیع: مهم است که یک استارتاپ محصولات و خدمات خود را بفروشد بنابراین در صورتی که کانال توزیع مناسبی پیدا کنید ارزش بیشتری خواهید داشت.

چرا متدهای ارزیابی مهم هستند؟

هنگامی که یک سرمایه گذار اولیه در حال تلاش برای تصمیم گیری برای سرمایه گذاری روی یک استارتاپ است می تواند حدس بزند که خروجی مورد انتظار در صنعت موردنظر چه مقدار است. اگر صاحب کسب و کار در ابتدا از روشی برای ارزش گذاری استارتاپ خود استفاده کند احتمالا سرمایه گذاران بیشتری حاضر به سرمایه گذاری خواهند شد.

از آنجایی که شرکت های نوپا فاقد عملکرد قابل اعتماد در گذشته و قابل پیش بینی در آینده هستند روش های ارزیابی می تواند روش خوبی برای برآورد ارزش کسب و کار باشد حتی اگر فقط در حد حدس و گمان باشد.

در ایده آل ترین حالت یک صاحب کسب و کار باید از چند روش ارزش گذاری استارتاپ استفادع کند تا دقیق ترین ارزیابی ممکن صورت گیرد.

پرطرفدارترین روش های ارزش گذاری استارتاپ

روشهای متفاوتی برای ارزیابی یک کسب و کار نوپا وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

  • Venture Capital Method روش سرمایه گذاری خطرپذیر
  • Berkus Method روش برکاس
  • Scorecard Valuation Method روش ارزیابی کارت امتیاز
  • Risk Factor Summation Method روش جمع بندی فاکتور ریسک
  • Cost-to-Duplicate Method روش تکرار هزینه
  • Discounted Cash Flow Method روش جریان نقدی تنزیل شده
  • Valuation By Stage Method روش ارزیابی مرحله ای
  • Comparable Methodروش مقایسه ای
  • The Book Value Method روش ارزشگذاری دارایی
  • First Chicago method روش شیکاگو

تصویری از مانیتوری شال تعدادی نمودار که گوشه سمت راست پایین تصویر عبارت "آپلا مرجع خدمات حقوقی" نوشته شده است.

روش سرمایه گذاری خطر پذیر

این روش یکی از روش های ارزش گذاری استارتاپ  در مراحل اولیه و قبل از کسب درآمد است. این مفهوم برای اولین بار توسط پروفسور بیل سهلمن در سال ۱۹۸۷ و در دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد مطرح شد. این روش از فرمول های زیر استفاده می کند:

Return on Investment (ROI) = Terminal (or Harvest) Value ÷ Post-money Valuation

Post-money Valuation = Terminal Value ÷ Anticipated ROI

Terminal قیمت فروش پیش بینی شده استارتاپ در آینده است که با استفاد از انتظار معقول برای درآمدها در سال فروش و برآورد سود تخمین زده می شود.

روش برکاس

این روش، کسب و کار را با استفاده از فاکتورهای زیر ارزش گذاری می کند:

ایده اصلی

نمونه اولیه محصول

تیم مدیریت کیفیت

روابط استراتژیک (برای کاهش ریسک بازار)

معرفی و فروش محصولات

روش ارزیابی کارت امتیاز

در این روش یک کسب و کار براساس ۷ فاکتور زیر که هر کدام ارزش مشخصی دارند به دقت ارزیابی می شود.

قدرت تیم مدیریت ۳۰%

اندازه فرصت ۲۵%

محصول/فناوری ۱۵%

محیط رقابتی  ۱۰%

بازاریابی/کانال های فروش/ مشارکت ها ۱۰%

نیاز به سرمایه گذاری بیشتر ۵%

عوامل دیگر ۵%

روش جمع بندی فاکتور ریسک

دراین روش با استفاده از عوامل ریسک کسب و کار ارزش گذاری می شود. به عبارت دیگر هر چه ریسک های یک استارتاپ بیشتر باشد از ارزش کمتری برخوردار خواهد بود. عوامل ریسک به شرح زیر است:

مدیریت

مرحله استارتاپ

قانون گذاری/ریسک سیاسی

ریسک تولید

ریسک فروش و بازاریابی

ریسک منابع مالی و افزایش سرمایه

ریسک رقابت

ریسک فناوری

ریسک حقوقی

ریسک بین المللی

ریسک شهرت و اعتبار

خروج پرسود

هر عنصر به شرح زیر ارزیابی می شود:

با توجه به اثر مثبت یا منفی هر فاکتور، امتیازی بین -۲ تا +۲ به آن تعلق میگیرد. در نهایت مجموع امتیازات جمع شده و در ۲۵۰ هزار دلار ضرب می شود.

 

روش تکرار هزینه

این روش معمولا برای کسب و کارهایی که احتمال شکست آنها وجود دارد استفاده می شود به طوری که ارزش یک کسب و کار را با تمام هزینه هایی که تاکنون برای راه اندازی و رشد استارتاپ صرف شده است برابر می دانند. دلیل این کار نیز این است که یک سرمایه گذار برای کسب و کاری که احتمال شکست آن وجود دارد هزینه بیشتری نخواهد کرد. مشکل بزرگ این روش این است که پتانسیل آینده استارتاپ  یا دارایی های نامشهود مانند ارزش نام تجاری و شهرت احتمالی را شامل نمی شود.

روش جریان نقدی تنزیل شده (DCF)

این روش شامل پیش بینی میزان تولید پول نقدی شرکت و سپس محاسبه میزان ارزش آن جریان نقدی در برابر نرخ  مورد انتظار بازده سرمایه گذاری است. این روش متکی بر توانایی یک تحلیلگر بازار است که فرضیه های مناسبی از رشد بلند مدت ارائه دهد.

روش ارزش گذاری مرحله ای

این روش اغلب توسط سرمایه گذاران فرشته  و بنگاه های سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد. این روش از مراحل مختلف بودجه برای تصمیم گیری در مورد میزان ریسک سرمایه گذاری در یک استارتاپ استفاده می کند.

روش مقایسه

در این روش از مقایسه یک فاکتور مهم در یک کسب و کار مرجع و کسب و کاری که قصد ارزش گذاری آن را داریم استفاده می کنیم. مثلا فاکتور کاربران فعال در وبسایت استارتاپ مرجع.

روش ارزش دارایی

این روش فقط براساس ارزش خالص کسب و کار یعنی دارایی های ملموس شرکت بنا شده است. درواقع این روش هیچ شکلی از رشد و کسب درآمد را در نظر نمیگیرد.

روش شیکاگو

این روش به صاحب کسب و  کار نوپا سه ارزیابی مختلف به شرح زیر ارائه می دهد:

  • سناریو بدترین حالت
  • سناریوی حالت عادی
  • سناریوی بهترین حالت

با توجه به مطالب گفته شده انتخاب یک روش مناسب برای ارزش گذاری استارتاپ می تواند شما را در فرآیند جذب سرمایه به خصوص سرمایه اولیه کمک کند. زیرا سرمایه گذاران با دانستن ارزش حدودی کسب و کار شما تمایل بیشتری به سرمایه گذاری خواهند داشت.

کادری که روی آن عبارت "برای مشاوره در مورد استارتاپ خود کلیک کنید!" نوشته شده است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی

درباره آپلا

درباره آپلا

آپلا اولین مرجع حقوقی مختص مسائل حقوقی کسب و کارهای نوپا و تجارت الکترونیک است. خدمات آپلا شامل تنظیم قرارداد، بررسی قرارداد، مشاوره حقوقی و امور دادرسی است. تیم ما از چند تن از دانشجویان حقوق دانشگاه تهران و منتور کسب و کارهای نوپا تشکیل شده است. همچنین، وکلای دادگستری حاذقی نیز آپلا را در مسیر هموارسازی مسائل حقوقی کسب و کارهای نوپا، همراهی می کنند.

شبکه‌های اجتماعی