همه چیز درباره مالیات اشخاص حقوقی

 

برابر مقررات مالیاتی تمام شرکت‌های ثبت‌شده در اداره ثبت شرکت‌ها موظف به پرداخت مالیات هستند. در صورت عدم توجه به مقررات مالیاتی تبعات سنگینی بر شرکت تحمیل می‌شود. ازجمله تبعات تحمیلی بر شرکت‌ها، محرومیت آن‌ها در استفاده از تسهیلات و مزایای قانونی است. علاوه بر محرومیت، شرکت‌ها ملزم به پرداخت جرائم مالیاتی نیز می‌شوند. همچنین  بنابر ماده ۱۹۸ قانون مالیاتهای مستقیم مدیران اشخاص حقوقی، مجتمعا یا منفردا نسبت به پرداخت مالیات های اشخاص حقوقی که مربوط به دوران مدیریت آنها می باشد مسئول تمام این دین هستند و طلب‌کار می‌تواند به یک یا چند بدهکار رجوع نموده و تمام یا قسمتی از دین را از هر کدام مطالبه کند.

تصویرفرم محاسبات مالیات است که در گوشه سمت راست تصویر عبارت " آپلا مرجع خدمات حقوقی نوشته شده است "
Taxation

انواع مالیاتی که یک شرکت باید بپردازد در یک نگاه کلی شامل :

مالیات بر سرمایه :

مالیات بر سرمایه شرکت ها در ایران برابر با نیم در هزار ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه است بنابراین ارزش واقعی و معاملاتی مبنای محاسبه نمی باشند. در صورت عدم پرداخت ، جریمه ای معادل دو برابر مالیات بر سرمایه به همراه اصل مالیات درنظر گرفته خواهد شد.

(برای مثال اگر سرمایه اولیه یک شرکت برابر با ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال باشد مالیات بر سرمایه شرکت برابر است با

۰۰۰/۰۰۰/۱۰ × ۰۰۰۵/۰=۵۰۰۰ریال )

مالیات بر عملکرد شرکت:

هر سال مالی برای شرکت  چند بعد مالی دارد: هزینه های شرکت( شامل مواردی چون پرداخت قبوض ،حقوق کارمندان و کلیه هزینه هایی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم برای شرکت صرف می شود) و سود حاصل از خدمات یا فروش. پس از ان براساس جداول تعرفه مالیاتی و نوع فعالیت شرکت درصدی از سود به عنوان مالیات محاسبه میشود.

بر اساس قانون، جمع درآمد شرکت‌ها پس از محاسبه‌ی زیان‌های حاص و کسر معافیت‌های مقرر، مشمول مالیات می‌شود. شیوه‌ی محاسبه‌ی آن بر اساس درآمد به صورت زیر است:

  • تا میزان ۳۰ میلیون ریال درآمد: مالیات سالانه به نرخ ۱۵ درصد
  • تا میزان ۱۰۰ میلیون، مازاد بر بر ۳۰ میلیون ریال درآمد: مالیات سالانه به نرخ ۲۰ درصد
  • تا میزان ۲۵۰ میلیون ریال، مازاد بر ۱۰۰ میلیون ریال: مالیات سالانه به نرخ ۲۵ درصد
  • تا میزان ۱ میلیارد ریال، مازاد بر ۲۵۰ میلیون ریال: مالیات سالانه به نرخ ۳۰ درصد
  • نسبت مازاد بر یک میلیارد ریال درآمد: مالیات سالانه به نرخ ۳۵ درصد
تصویربررسی فرم مالیات است که در گوشه سمت راست تصویر عبارت " آپلا مرجع خدمات حقوقی نوشته شده است "
Taxation

مالیات بر ارزش افزوده:

  • این مالیات براساس فروش یا درامد شرکت محاسبه می شود و معمولا حدود ۹ درصداز ارزش فروش به قیمت کالا یا خدمت افزوده می شود و این هزینه به اداره مالیات پرداخت می گردد.

نحوه تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقوقی :

  • برای تشکیل پرونده دارایی باید به نزدیکترین حوزه مالیاتی مراجعه کرد.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده دارایی:

  • اصل و کپی تمام مدارک شرکت (اساسنامه، اظهارنامه، آگهی تاسیس، تقاضانامه، روزنامه رسمی، مهر شرکت)
  • اصل و کپی آخرین تغییرات در روزنامه ی رسمی ( میتوان آن را از سایت روزنامه رسمی پیدا کرد) http://www.rrk.ir/))
  • اصل و کپی مدارک شناسایی اعضای شرکت

تکمیل دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی:

این توسط سازمان امور مالیاتی منتشر شده و برای تکمیل مشخصات شناسایی شرکت باید آن را پر کرد این دفترچه و همچنین دفترچه راهنمای تکمیل آن را میتوان از سایت سازمان امور مالیاتی کشور دریافت کرد.

http://www.intamedia.ir/Public/LoadFile/default/138040))

  • گواهی امضای کلیه صاحبان امضای مجاز اشخاص حقوقی در دفتر خانه ی اسناد رسمی
  • قبض آب و برق و تلفن و گاز دفتر شرکت برای تایید صحت ادرس شرکت
  • حضور مدیر عامل یا نماینده قانونی وی
  • اجاره نامه یا سند مالکیت دفتر شرکت به نام شرکت :

لازم به ذکر است که ملک معرفی شده حتما باید دارای کاربری اداری یا تجاری باشد در غیر این صورت پرونده مالیاتی تشکیل نمی شود.

اگر اجاره نامه عادی باشد جهت تایید اجاره نامه باید اصل سند مالکیت نیز به ممیز تحویل شود

اما بهتر است اجاره نامه به صورت رسمی تنظیم شود در اینصورت نیازی به اصل سند مالکیت نیست و اجاره نامه کفایت می کند.

  • تاییدیه کد پستی
  • عکس از محل فعالیت

اخیرا برای تشکیل پرونده مالیاتی نیاز هست تصاویری از دفتر کار و تابلوی شرکت نیز ضمیمه مدارک شوند.

  • فیش واریزی نیم در هزار سرمایه ی اولیه شرکت :

بر اساس ماده ۴۸ قانون مالیات های مستقیم باید نیم در هزار سرمایه اولیه شرکت به عنوان حق تمبر مالیاتی پرداخت شود و پس از تحویل مدارک به ممیز اداره مالیات و ثبت نام اولیه شرکت, فیش پرداخت این مالیات به شما تحویل میشود.

اخذ کد اقتصادی

بعد از ثبت نام و تشکیل پرونده باید درخواست اخذ کد اقتصادی به ممیز ارائه شود که پس از تایید اطلاعات ارائه شده در سازمان امور مالیاتی  فرمی تحویل داده می شود که شامل کد اقتصادی، واحد مالیاتی و … می باشد.

بعد از گرفتن این فرم باید در سامانه پیش ثبت نام ثبت نام کرد و اطلاعات را مطابق فرمی که ممیز ارائه داده  تکمیل کرد.( ورود به سامانه پیش ثبت نام و ثبت نام در https://e3.tax.gov.ir/pages/action/RegistrationSelector

پس از ثبت نام در سامانه پیش ثبت نام و وارد کردن تمام اطلاعات یک پیامک حاوی نام کاربری و کلمه عبور سامانه کد اقتصادی ارسال می شود که از این به بعد می توان با این نام کاربری و کلمه عبور وارد سامانه های مالیاتی شد.

پس از دریافت اطلاعات کاربری مجددا نیاز است به سامانه پیش ثبت نام مراجعه و اطلاعات را تکمیل کرد

مدارک مورد نیاز این مرحله شامل :

  • اساسنامه
  • مدارک هویتی اعضا
  • مشخصات بانک رسمی شرکت نیاز است

در این مرحله باید به ممیز مراجعه کرد و درخواست کرد وضعیت مالیاتی شما را به مرحله ۴۵ تغییر دهد

وضعیت ۴۵ یعنی تمامی مراحل را بطور کامل پشت سر گذاشته اید و میتوانید در سامانه ارزش افزوده ثبت نام کنید.

تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده:

براساس هفتمین مرحله فراخوان ارزش افزوده، که در تاریخ اول مهر ۱۳۹۵ اجرا شد,کلیه افراد حقوقی در حال فعالیت که در فراخوان های قبلی مشمول طرح نشده بودند، صرف نظر از فروش و درآمد، مشمول این فراخوان و قانون مالیات ارزش افزوده میشوند.

افراد حقوقی که بعد از این تاریخ به ثبت میرسند نیز از اولین دوره مالیاتی مشمول میشوند.

البته این قانون به استثنای اشخاص حقوقی با فعالیت ‌های صرفا معاف از قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

برای تشکیل پرونده پس از اخذ کد اقتصادی در سایت  www.tax.gov.ir ابتدا مشمولیت مد نظر را انتخاب می کنید و بعد از تکمیل اطلاعات در قسمت قبل با مراجعه به این ادرس www.evat.ir

میتوان برای ارزش افزوده ثبت نام کرد.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده ارزش افزوده:

  1. کپی شناسنامه و کارت ملی تمام اعضای هیات مدیره
  2. کپی گواهی شماره اقتصادی
  3. کپی اساسنامه، آگهی ثبت، روزنامه رسمی، شرکتنامه
  4. کپی کارت بازرگانی (در صورت وجود)
  5. کپی پروانه بهره برداری یا هر گونه مجوز فعالیت
  6. کپی سند مالکیت یا اجاره نامه دارای کد رهگیری
  7. آخرین قبض برق یا تلفن

بعد از تمامی مراحل فوق ،گواهی ارزش افزوده صادر می شود که معمولا اعتبار آن بین ۶ ماه تا یکسال می باشد.

پس از آن یک پیامک حاوی نام کاربری و کلمه عبور ارسال می شود که می توانید با آن وارد سامانه ارزش افزوده شوید و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را بصورت فصلی ارسال کنید

پلمپ دفاتر تجاری :

برای پلمپ دفاتر تجاری باید با مراجعه به سایت  www.ssaa.ir و پایگاه سازمان ثبت شرکتها اقدام به پلمب دفاتر کنید.
همچنین درباره ی موضوع پلمپ دفاتر تجاری به زودی مقاله ای مفید منتشر خواهیم کرد.

 

میدوارم این مطلب براتون مفید باشه  🙂

اگه تو مسائل حقوقی نیاز به کمک داشتی رو ما حساب کن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مطلع شدن از انتشار سایر مقالات، در خبرنامه عضو شوید :


دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی

درباره آپلا

درباره آپلا

آپلا اولین مرجع حقوقی مختص مسائل حقوقی کسب و کارهای نوپا و تجارت الکترونیک است. خدمات آپلا شامل تنظیم قرارداد، بررسی قرارداد، مشاوره حقوقی و امور دادرسی است. تیم ما از چند تن از دانشجویان حقوق دانشگاه تهران و منتور کسب و کارهای نوپا تشکیل شده است. همچنین، وکلای دادگستری حاذقی نیز آپلا را در مسیر هموارسازی مسائل حقوقی کسب و کارهای نوپا، همراهی می کنند.

شبکه‌های اجتماعی