۸ اشتباه کسب و کارهای نوپا که مانع پیشرفت آنها می شود!

اشتباهاتی که مانع پیشرفت کسب و کار شما می شود؟

ما در دوره بزرگ کارافرینی از فرصت های بی پایان زندگی می کنیم. دوره ای که در آن هر کسی با ایده تجاری عالی و داشتن یک لپ تاپ می تواند کسب و کار خود را راه اندازی کرده و نامی برجسته در این صنعت از خود به جا بگذارد. این موضوع بسیار وسوسه کننده به نظر می رسد اما داستان کمی پیچیده تر است.

بخش بزرگ و مهمی در شروع یک کسب و کار داشتن برنامه و نظم برای عملی کردن آن است.  اریک رایس در کتاب خود اینگونه مینویسد: “من از شکست ها و موفقیت های خود و بسیاری از افراد دیگر آموخته ام که این مسائل کوچک و گاه کسل کننده بیشترین اهمیت را دارند.”

موفقیت یک استارتاپ نتیجه قرار گرفتن در در مکان و زمان مناسب نیست بلکه موفقیت استارتاپ در گرو دنبال کردن یک روند درست است. گام برداشتن در جهت اجتناب از اشتباهات کسب و کارهای نوپا بخشی از این فرآیند است.

تصویر شخصی در حال نوشتن بر روی تخته و شخص دیگری در جلو تصویر که در گوشه سمت راست پایین تصویر عبارت "آپلا مرجع خدمات حقوقی" نوشته شده است.

در اینجا به هشت اشتباه کسب و کارهای نوپا که باید از آنها دوری کرد می پردازیم:

  1. بیش از اندازه پول خرج کنید یا به اندازه کافی خرج نکنید!

به عنوان یک کارآفرین و کسی که اقدام به راه اندازی یک کسب و کار جدید کرده اید پول یکی از بزرگ ترین دغدغه های شما خواهد بود. بنابراین کسب و حفظ پول از اولویت های شما است. دو نگرش در بین کارافرینان وجود دارد. “شما برای پول دراوردن باید پول خرج کنید” یا ” تا زمانی که نقدینگی مناسبی نداشته باشم هزینه زیادی نمیپردازم”

هردو این نگرش ها در صورتی که به سمت افراط بروند می تواندد مضر باشند. سرمایه خود را عاقلانه خرج کنید و از سرمایه گذاری باکیفیت بیم نداشته باشید.

  1. فکر کنید که هیچ رقیبی برای شما وجود ندارد!

هیجانی که در شروع یک کسب و کار و تولید یک محصول جدید وجود دارد اغلب باعث می شود که کارآفرینان تصور کنند که هیچ رقابت مستقیمی وجود ندارد و یا محصول و خدمات آنها قطعا در سطحی بالاتر از رقبا قرار دارد. اما در واقعیت، نداشتن رقیب امری بسیار نادر است. مگر اینکه محصولی کاملا جدید به بازار ارائه کنید. بنابراین بهتر است رقبای خود را کاملا بشناسید و سعی کنید محصولات خود را به گونه ای متفاوت از آنها ارائه دهید.

  1. تصمیم گیری در مورد استخدام براساس هزینه

این مورد در واقع مرتبط با مورد یک است اما به دلیل اهمیت به صورت جدا ذکر می شود. باید توجه داشته باشید که با استخدام کارمندان و مشاورانی با هزینه کم احتمال اینکه آن ها بی تجربه، فاقد مهارت، غیر قابل اعتماد یا هر سه مورد باشند زیاد است. در این صورت برای جبران خسارت مجبور به پرداخت هزینه های بیشتری در آینده خواهید بود.

  1. عدم تعیین اهداف قابل دستیابی

کارافرینان جدید اغلب با داشتن ایده های بزرگ به وجد آمده و بدون داشتن برنامه مشخص و منسجم کار می کنند. اما واقعیت این است که شما باید اهداف واقعی و قابل دستیابی خود را برای رسیدن به موفقیت مشخص کنید.

برای تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود اطمینان حاصل کنید که آنها دقیقا مشخص هستند. مثلا فقط نگویید “من امسال می خواهم یک میلیارد درآمد داشته باشم” بلکه هدفی منطقی تعیین کرده  و دقیقا مشخص کنید برای رسیدن به آن هدف چه اقداماتی باید انجام شود.

تصویر شخصی در حال کار با لپ تاپی روی میز که در گوشه سمت راست پایین تصویر عبارت "آپلا مرجع خدمات حقوقی" نوشته شده است.

 

  1. به بازاریابی فکر نکنید.

“اگر آن را بسازید، آنها خواهند آمد” این یک باور رایج در میان کارآفرینان جدید است. آنها فکر می کنند محصولات آنها به قدری خلاقانه و شگفت انگیز هستند که تنها با معرفی اولیه و از طریق روابط عمومی شناخته می شوند. اما در واقعیت، اکثر استارتاپ ها نیاز به سرمایه گذاری زیادی در زمینه مارکتینگ دارند. این هزینه شامل مواردی مانند سئو، بازاریابی محتوا، روابط عمومی، تبلیغات سنتی و غیره است. با نگاهی به عملکرد رقبای خود از خودتان بپرسید که چه اقداماتی می تواند شما را از آنها متفاوت کند.

 

  1. فکر کنید که همه کارهارو خودتان می توانید انجام دهید!

در ابتدای کار تصور رایجی است که فکر میکنید هیچکس به خوبی شما نمی تواند کارها را انجام دهد. شما محصول خود را کاملا میشناسید و تنها کسی هستید که شور و اشتیاق واقعی برای رشد و موفقیت کسب و کارتان دارید. اما برخلاف تصورتان این موضوع می تواند به طور قابل توجهی مانع از موفقیت شما شود. داشتن یک مشاور با تجربه می تواند چشم انداز مناسبی در زمینه اهداف و کسب و کار شما و بازار موجود به شما بدهد.

 

  1. نگرانی بیش از اندازه از این که “چه اتفاقی خواهد افتاد”!

به گفته رابرت اف کندی : “تنها کسانی که جرات شکست و ناکامی را دارند می توانند تا حد زیادی به موفقیت دست پیدا کنند.”

شروع یک کسب و کار جدید ترسناک است و این به دلیل ضعف یا ناتوانی شما نیست. ترس از شکست و عدم موفقیت در این مورد کاملا قابل درک است اما نباید اجازه دهید این ترس باعث ناتوانی شما در کار شود. زیرا این ترس می تواند به طور قابل توجهی مانع پیشرفت شما شود. شناخت ترس های بزرگ و رایج قدم مهمی است زیرا به شما این اطمینان را می دهد که دیگران نیز تجربه ای مشابه داشته و در حال حاضر در کجا قرار دارند.

  1. به محصول خود بیشتر از مشتری اهمیت می دهید.

زمانی که محصول خود را ایجاد  و مدل کسب و کارتان را تعیین می کنید، بسیار مهم است که دارای ذهنیتی مانند مشتری باشید. در صورتی که اغلب کارافرینان جدید آنچنان درگیر و نگران پول دراوردن هستند که رمز موفقیت کسب و کار یعنی مشتریان وفادار که در درازمدت خرید میکنند را فراموش می کنند.

 

کارآفرینی و ایجاد کسب و کاری نو کار ساده ای نیست. همپنین بروز اشتباهات در این مسیر بخش اجتناب ناپذیری است. اما فراموش نکنید که لازم نیست تمام اشتباهات تکراری را مرتکب شوید! پس با نگاهی به تجربیات دیگران در این مسیر با اطمینان تر قدم بردارید. به امید موفقیت برای تمام کسب و کارهای نوپا.

کادری با پس زمینه آبی که روی آن عبارت "برای مشاوره در مورد استارتاپ خود کلیک کنید" نوشته شده است.

برای مطلع شدن از انتشار سایر مقالات، در خبرنامه عضو شوید :


دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی

درباره آپلا

درباره آپلا

آپلا اولین مرجع حقوقی مختص مسائل حقوقی کسب و کارهای نوپا و تجارت الکترونیک است. خدمات آپلا شامل تنظیم قرارداد، بررسی قرارداد، مشاوره حقوقی و امور دادرسی است. تیم ما از چند تن از دانشجویان حقوق دانشگاه تهران و منتور کسب و کارهای نوپا تشکیل شده است. همچنین، وکلای دادگستری حاذقی نیز آپلا را در مسیر هموارسازی مسائل حقوقی کسب و کارهای نوپا، همراهی می کنند.

شبکه‌های اجتماعی